lørdag 8. oktober 2011

Barmen i min favn

"Unskyld, men har de fået målt barmen din??"

Jeg står intetanende i en undertøysbutikk i København. Jeg er vant til å få være i fred i undertøys-butikker og må si jeg ble litt perpleks når en 190 høy dame står der og lurer på om jeg har fått målt puppene mine. Eller barmen som de kaller det der nede.

"Eh, målt og målt....."mumler jeg.

Fotomodellen gir seg ikke. Hun sier jeg kommer til å få meg en overraskelse. Akkurat som om jeg ikke kjenner barmen min, liksom. Halloooooo??

Og før jeg vet ordet av det er jeg besluttsomt dyttet inn i et mistenkelig stort prøverom helt bakerst i lokalet. En annen supermodell kommer ilende til inn i samme prøverom, og forhenget blir trukket for.
Så får jeg vennlig men bestemt beskjed om å kle av meg på overkroppen.

"Nei, altså hør nå her....." sier jeg men de forstår ikke norsk, og jeg forstår ikke dansk og det eneste språket man kan forstå i en slik situasjon er målebåndet som de står klare med begge to.

Jeg kler av meg kåpa og genseren og er ganske betuttet. I prøverommet ved siden av syns jeg at jeg hører desperate rop om hjelp, men det er godt mulig det er mine egne fortvilte tanker. Jeg leser en svær plakat i prøverommet: "Forkæl din barm!" Svartens frimodige dansker!

"Altså, jeg skulle jo bare ha noen sokker", sier jeg før jeg til min store lettelse får vite at jeg kan beholde bh'en på. Puh!

For å være helt ærlig så er det ikke første gang størrelsen på brystene mine har vært gjenstand for nærmere etterforskning. Hele elleve år tilbake i tid endte det hele opp i en svært avkledd historie.

Jeg og en venninne skulle prøvesmake spriten til bryllupet til meg og min mann, hjemme i stua en vanlig tirsdag ettermiddag. Mikse drinker og lage barliste. Det viste seg fort at spriten var krute god, og ikke mange drinkene inn i prøvesmakingene kom vi av en eller annen årsak inn på puppene våre.

"Vi har helt like pupper jeg og du", sa min venninne.
"Så praktisk, da kan vi byttelåne bh'er!!", hylte jeg.
"Nei, det er ikke praktisk, for jeg kom til å se en av bh'ene dine som hang til tørk, og vi bruker helt forskjellig størrelse", sa min observante venninne.

Jeg ser ikke bort fra at det var mengden med sprit som gjorde det, men vi syns dette var et vaskeekte mysterium, på linje med hvor ender universet og fins det en Gud. Vi hadde alltid ment at vi hadde like store pupper, vi var som skjorta og ræva på det området. Mannfolka våre var skjønt enig i dette. Likevel brukte vi vidt forskjellig bh-størrelse. En av oss brukte feil! Dette måtte etterforskes!

Vel det endte med at vi kledde av oss der i sofaen og bytte-lånte bh'er, for å finne ut hvor det skortet hen. Og akkurat i det vi satt der avkledd og lettere beruset, kom min soon-to-be-husband inn i stua. Han gjorde naturlig nok store øyne .
Vi fant aldri ut hvem av oss som brukte feil, og hvor forskjellen lå, den gangen for elleve år siden.

Og dette tenker jeg på når jeg så blir målt av to proffesjonelle i et av Københavns mange smug. Endelig skal vi altså finne det ut.

Vel jeg BLE overrasket over størrelsen, den var ikke i nærheten av verken den jeg har brukt i alle år, eller størrelsen til min venninne.

Supermodellene kommanderte på meg en bh i dokumentert riktig størrelse. Den satt som støpt. Forskjellen var ikke til å beskrive. Det var jubel fra tre kvinner i et prøverom, to høye og ei rødmende lita ei.

Kredittkortet gikk seg varm, og det ble ikke kjøpt en eneste sokk den dagen.

Så kvinner: Se å få målt barmen deres, lige nu!! Det er deilig å være nymålt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar