fredag 12. november 2010

Jule-elging

Det er ikke til å stikke under en stol, eller en hvilken som helst krakk for den saks skyld.

Jula er i ferd med å elge seg inn på kjerringa.

Før i tiden, da har jeg hørt rykter om at julekvelden kom på kjerringa.
Eller var det kjerringa som kom på julekvelden?

Ja, jeg vet ikke helt hvordan det var, men jeg vil tror det var langt vanskeligere å la seg bli overrasket av jula før i tiden, enn det er nå.

For nå kryper den inn på deg fra alle kanter, som en selskapsyk og klåfingret Rune Rudberg. Reklamesnutter for juleferdigpizza på TV (som er akkurat like uspiselig i jula som ellers), bilder av mennesker i nissedrakter og malplassert skjegg i hundre millioner annonseinnsmekk i avisen (Og la oss nå være ærlige her, det er jo kun Julenissen som kler nissedrakten) og man kan jo ikke en besøke en uskyldig blogg en gang, før Jinglebell kauker i bakgrunnen.

Så Direktøren har tatt hintet og funnet fram listene. Til Assisterende direktørs Mannens store skrekk.

Liste over Lykkelicas julelister:

Sjekkliste adventsbelysning
Denne kom etter en lei affære en sen nattetime 30. november 1999 da Assisterende direktør Mannen hadde frosset av seg fire fingre og tre tær etter å ha spikret opp julelenke ute i frosten. Som viste seg å ikke virke. Hurra liksom.

Julegaveliste
Med budsjett. Og ideelt sett en uttenkt plan for hva man skal kjøpe til hvem. Dette er i hvert fall planen. Foreløpig står det en hel haug med navn på denne lista, etterfulgt av en hel haug med spørsmålstegn. Jeg regner med at inspirasjonen kommer når jeg beiner rundt i overfylte butikker.

Right..........

Gjøremålsliste
Ja jeg vasker ikke vegger og tak altså! For det er helt ulogisk å gjøre i mørketiden, da er det vel ingen som ser skiten? Så det skal jeg gjøre til våren.

Nettopp.

Hvilket var akkurat samme plan forrige jul, men da våren kom ble det på en måte veldig ulogisk å bruke tiden inne på å vaske. Jeg tar det til jul, tenkte jeg. Og syns jeg var tilnærmet genial.

Men altså. Selv om ikke vegger og tak skal vaskes, så er det jo litt å gjøre til jul. Dette prøver Assisterende direktør Mannen å fortrenge i det lengste. Derfor var det med stor glede jeg for ett par år siden oppdaget at han hadde ført opp et punkt på lista, på selveste lillejulaften. De kronglete blokkbokstavene hans var ikke til å ta feil av, her hadde faktisk Assisterende direktør Mannen tatt grep og ført opp et viktig punkt på lista. Jeg ble stående litt på avstand og dvele over dette en liten stund.

Etter så mange år, så mye latterliggjøring av listene mine, så hadde det altså sunket inn. Det viser at det nytter, at man aldri skal miste troen på at en selv en gammel hund kan lære seg å sitte.

Tenkte Lykkelica.

Det var nesten så Lykkelica hørte englesang da hun med forsiktige skritt gikk bort for å ta sin kjæres viktige punkt i øyesyn.Hva kunne det være for noe viktig jeg hadde glemt og som han så hensynsfullt hadde tenkt på og ført opp? Og der, rett etter Lykkelicas egne "stryk duker" og "pynt juletre" stod det:

Gå på do

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar