fredag 17. september 2010

Vær stille, mamma skal tenke

Verden snurrer rundt i et voldsomt tempo for tiden. Og Lykkelica løper rundt og prøver å henge med. Av og til løper jeg i riktig retning, og smokk,smokk smokk, så er saker og ting ordnet. Unger avgårde til skolen i rene klær med gymtøy, skiftetøy og frukt på de rette stedene, møter avholdt med opp til flere lure innspill,  næringsfulle måltider på bordet, meningsfulle samtaler med barna om universets mysterier, en knallhard men forfriskende spinn-time, klesvask til tørk mens jeg kysser mann og barn. OG skriver en føkkings bestselger på kveldstid.

Smokk,smokk, smokk.

Andre dager løper jeg i HELT feil retning og beiner rundt på vidda som en forvirret fjert i en kurvstol.
Opp alt for sent, hvor er brødet, har vi ikke pålegg, nei men i herrens navn! Var det gym i går, uffda!! Hvorfor har du bare en sokk på deg?  Hva gjør denne råtne epleskrotten under sofaen? HVORFOR ER DET IKKE ORDEN PÅ SAKER OG TING HER? Skal vi se, hva skal vi lage til middag som tar under ti minutter å lage, å herregud begynner foreldremøtet nå? Hvor er kaffen min? Jeg vet nå vel ikke hvorfor lyder ikke høres i universet, kan ikke du gå til pappa med alle spørsmålene dine? Hva mener du med at du ikke har gymsko, det er jo tusen joggesko i skapet. Har alle svarte såler??? Absolutt ALLE?? Hvordan er det muuuuuulig? Jada, mamma skal gå og spise nå. 

Det er på sånne dager man bør ta seg en liten timeout. Jeg snakker om verdens beste "stop verden, jeg vil av"-knapp: Meditasjon. Lukke døren igjen, sette seg ned på et stille sted, slukke lyset og slukke tankene. La verden snurre rundt der ute i sitt tempo. Overhøre minstemann og halve nabolaget som står og fniser utenfor døra og sier ting som:

- Hva er det mora di gjør NÅ da?
- Hun tenker! Hun har sånn stund igjen...
- Stund? Hvilken stund, liksom?
- Øh, jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det var eventyrstund.

Og når mamma kommer ut fra sin lille stund, snurrer verden minst like fort, det er en leksesituasjon på kjøkkenet og en krisesituasjon på vaskerommet, og hvor er trommestikkene , og nå vil jeg bestemme hva vi skal se på TVn, åååååh mamma det er URETTFERDIG!!!......Men mamma smiler, ser på den vakre himmelen utenfor og tenker at det ordner seg.




Eventyrstund. Du burde prøve det!

2 kommentarer:

  1. Morsomt! Kjenner meg igjen der ja :-) pust inn, pust ut, smil og ta et skritt om gangen - helst i rett retning.. Sissel :-)

    SvarSlett
  2. forvirret fjert i en kurvstol... hehe... hehehe...

    SvarSlett