torsdag 27. februar 2014

Virkeligheten og drømmene

Inspirasjonen til tittelnovellen i "En fremmed jeg kjenner" fant jeg i Avisa Nordland en lørdag formiddag for et par år siden.


Kontaktannonser har alltid fasinert meg. Her finner man så mange svære greier mellom linjene: lengsel, håp, begjær. I tillegg til en hel haug med ufrivillig humor selvfølgelig.

Denne annonsen traff meg i magen umiddelbart. En kvinne fikk et brev for to år siden fra en mann, et brev og en mann hun ennå satt og tenkte på. Det måtte ha vært litt av et brev. Hva var det med det brevet som gjorde at hun ennå satt og lengtet etter denne mannen? Og hvorfor ble det stille? Hva skjedde?

Jeg kunne ikke bale med alle disse spørsmålene alene. Jeg satte meg umiddelbart ned og skrev en novelle om en kontaktannonse med bill.merk "En fremmed jeg kjenner"

Novellen ble liggende i to år. Så hendte det spennende ting i livet mitt, en nyetablert forlegger ba meg grave fram alt jeg hadde skrevet. Og som i novellen begynte et frø, sådd to år tidligere, plutselig å gro i fuktig vårkald jord.

Her er en liten smakebit:


Bildet var tatt på avstand, hun kunne ikke komme nær nok. Hun ante bare konturene av ham. Så hun lukket øynene og dro nærmere. Så at han var kortklipt og grå ved ørene. Strøk fingrene mot hårretningen slik at hvert sølvgråe hårstrå sto stolt opp et mikrosekund, solte seg i glansen og falt på plass igjen. Hun ante at øynene var blå med fine rynker på siden som ble dype når han smilte. Hendene hans. Lange tynne fingre med velformede negler. De mørke, strie hårstråene på håndbaken og fingrene. Den glatte delen på ringfingeren der gifteringen hadde gravd seg inn i femten år. Nå var det dype søkket borte, men fortsatt kunne man ane sporet av ringen, som om huden var blankpolert akkurat der.

Nå kjenner du meg nok til å sende meg telefonnummeret ditt? Plutselig en dag ringer jeg. Jeg gleder meg til å høre stemmen din og si «Hei, vennen. Der er du jo.»

Det var det siste hun hadde hørt fra ham. 

Noen ganger overgår virkeligheten drømmene. En bokdrøm for eksempel. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar